Súbor námetov na realizáciu environmentálnych aktivít školy

v školskom roku 2007/2008
súvisí so: študentom

Cieľom environmentálnej výchovy žiakov základných a stredných škôl je formovať a rozvíjať také osobnostné kvality, ktoré ich uschopnia chrániť a zlepšovať životné prostredie. Takto projektovaný dlhodobý zámer výchovnej práce na všetkých školách je potrebné realizovať plnením konkrétnych úloh zacielených na tieto základné súčasti rozvoja osobnosti žiakov:

  1. Úroveň vedomostí
  2. Rozvoj zručností
  3. Utváranie postojov

Otázka zvyšovania environmentálneho a ekologického myslenia začala prenikať do povedomia obyvateľstva, ale najmä pedagógov, špecialistov v praxi a výrobe, a tiež politikov vo zvýšenej miere od roku 1994. Konala sa vtedy celonárodná konferencia, ktorá bola prípravnou fázou pre tradíciu trojročných národných konferencii o environmentálnej výchove a vzdelávaní na školách v Slovenskej republike. 4. národná konferencia, ktorá sa teraz konala, je zavŕšením desaťročného obdobia, čo je tiež dôvodom na zamyslenie sa nad osudom environmentálnej a ekologickej výchovy a vzdelávania na Slovensku.

V roku 1995 sa konala 1. národná konferencia o stratégii environmentálnej výchovy a vzdelávania na školách v Slovenskej republike. Závery z tejto konferencie skonkretizovali niektoré všeobecné odporúčania z celonárodnej konferencie. Na 2. národnej konferencii v roku 1998 sa konštatovalo, že prijaté odporúčania prispeli k väčšej starostlivosti o environmentálnu výchovu a vzdelávanie nielen na školách všetkých stupňov a v zainteresovaných mimovládnych organizáciách, ale tiež na úrovni riadenia a štátnej správy. Po troch rokoch sa uskutočnila 3. národná konferencia (2001), kde sa akceptovalo, že za jeden z najvýznamnejších prínosov pre danú problematiku je možné považovať vypracovanie koncepcie environmentálnej výchovy a vzdelávania na Slovensku.

Odporúčania 3. národnej konferencie sa nepodarilo v plnom rozsahu uplatniť v procese výučby a vzdelávania na školách v Slovenskej republike. Zo všeobecných odporúčaní sa realizovalo iba usporiadanie 4. národnej konferencie. Úspešnejšia bola realizácia a uplatnenie odporúčaní zo sekcii, ktoré sa dotýkalo čiastkových problémov. Väčšina odporúčaní bola akceptovaná čiastočne, alebo v plnom rozsahu.

Tie opatrenia, ktoré neboli v praxi akceptované a nestratili aktuálnosť, sú znovu zaradené do záverov konferencie.

Na 4. národnej konferencii sa v jednotlivých sekciách zaoberali a vyjadrovali k mnohým otázkam, ktoré sú spoločné pre všetky školské stupne. Preto boli odporúčania zlúčené do spoločných problémových okruhov.

Na základe dlhodobých skúseností a diskusii je nevyhnutné premietnuť princípy zvyšovania environmentálneho vedomia na základných a stredných školách do všetkých predmetov, ktoré sa dotýkajú čiastkových problémov životného prostredia. Súčasne pretrváva potreba zavedenia predmetu "Environmentálna výchova", ktorý by syntetizoval tieto poznatky do uceleného pohľadu na ekologické základy environmentalistiky. Zavedenie takto zameraného predmetu je možné považovať za prvý krok k systémovému princípu postupného environmentálneho vzdelávania, od predškolského až po tretí vek.

Napriek odporúčaniam troch predchádzajúcich konferencii sa nepodarilo presadiť nový samostatný predmet zameraný na ochranu človeka a prírody ako základ environmentálnej výučby. Zaviedla sa ako výberový predmet etická výchova. Je žiaduce, aby sa myšlienky zvyšovania environmentálneho vedomia stali tiež súčasťou etickej výchovy.

Zefektívniť vyučovací proces, na všetkých úrovniach vzdelávania, vytvorením priestoru pre aktivizujúce formy výučby (vychádzky, exkurzie, pobytové programy v prírode, pestovateľské práce a i.), nové didaktické metódy (projektové, programové, tematické, alebo skupinové vyučovanie a p.) a rozvoj alternatívnych škôl. Pri takýchto formách výučby využívať spoluprácu s mimovládnymi organizáciami na základe schválených projektov.

Environmentálna výchova nie je samostatným predmetom, ale je súčasťou obsahu jednotlivých učebných predmetov. Obsah environmentálnej výchovy je organicky spojený s obsahom vzdelávania v týchto témach učiva:

  • Zachovanie biodiverzity - rozmanitosti života na našej planéte
  • Odlesňovanie
  • Erózia pôdy
  • Racionálne využívanie prírodných zdrojov
  • Znečisťovanie ovzdušia, vody, pôdy
  • Úbytok ozónovej vrstvy
  • Kyslý dážď
  • Skleníkový efekt
  • Spotreba energie
  • Odpad
  • Urbanizácia
  • Populačná explózia.

Vychádzajúc z učebných osnov environmentálnej výchovy schválených MŠ SR realizujeme počas školského roka 2006/2007 nasledujúce ciele:

Prehlbovanie záujmu o témy súvisiace s environmentálnou výchovou prostredníctvom vyučovacích predmetov

  1. prírodovedné predmety: napr. biológia, chémia, zemepis a i., ktoré včleňujú environmentálnu výchovu do stredoškolskej odbornej činnosti formou vhodne zvolených tém. Významnú úlohu pri environmentálnej výchove zohrávajú aj školské, okresné a krajské kolá olympiád z týchto predmetov, ktorých sa každoročne naši študenti zúčastňujú, ako aj témy týkajúce sa životného prostredia, ktoré žiaci spracovávajú prostredníctvom referátov a seminárnych prác. Takisto sa žiaci našej školy pravidelne účastnia korešpondenčných seminárov z prírodovedných predmetov, ktorých súšasťou sú aj environmentálne témy.
  2. humanitné predmety: slovenský jazyk a literatúra, cudzie jazyky, estetická výchova a i., ktoré prostredníctvom maturitných a konverzačných tém umožňujú žiakom vyjadriť svoj názor a postoj na tému týkajúcu sa starostlivosti a ochrany životného prostredia, ďalej výtvarná výchova, ktorá vhodnou a hravou formou dostáva environmentálnu probklematiku do povedomia žiakov už v najnižších ročníkoch.
  3. telesná výchova: ktorej súčasťou je Cvičenie na ochranu človeka a prírody a Kurzy na ochranu človeka a prírody, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou vyučovacieho procesu. Prostredníctvom nich sa študenti oboznamujú s ochranou a starostlivosťou o prírodu, lesnú zver, rastlinstvo a vtáctvo formou turistiky spojenej s odborným výkladom.

Účasť študentov na akciách a súťažiach organizovaných gymnáziom I.Bellu

  1. Maľovaný svet: 1. júna 2007 škola vyhlasuje 9. ročník súťaže, na ktorej sa už každoročne zúčastňujú žiaci handlovských mestských škôl a "maľovaním na chodník" prostredníctvom vlastnej tvorivosti a fantázie oboznamujú porotu s environmentálnymi témami.
  2. Návšteva ZOO Bojnice: tejto akcie sa zúčastňujú predovšetkým žiaci nižších ročníkov. Študenti sa vďaka odbornému výkladu zamestnancov ZOO informujú o ohrozených a chránených druhoch, o ich živote v zajatí aj voľnej prírode a o spôsobe ich ochrany .
  3. Návšteva arboréta Mlyňany: tejto výstavy sa každoročne účastnia žiaci druhých ročníkov a študenti sa na základe odborného výkladu oboznamujú s ochranou vzácnych druhov drevín a rastlín.

Účasť študentov na Národnom dni čistoty športovísk a rekreačných areálov

Spočíva v aktívnej úprave areálu školy (september, apríl, jún) prostredníctvom v rámci telesnej výchovy.

Účasť študentov na mimoškolských akciách

  1. akcie organizované Centrom voľného času v Handlovej: ktoré sa každoročne konajú v CVČ a do ktorých sa úspešne zapájajú žiaci našej školy:
    • Dni Zeme: za organizáciu sú zodpovední skúsení odborníci z CVČ a cieľom tejto súťaže je ochrana prírodných zdrojov a bohatstiev formou súťaží medzi vybranými družstvami. Minulý školský rok sa žiaci našeho gymnázia zúčastnili tejto akcie organizovanej základnou školou Školská formou tvorivých dielní a dúfame, že táto úspešná a zaujímavá akcia sa uskutoční aj tento školský rok.
    • Poznaj a chráň: tejto súťaže sa úspešne účastnia žiaci osemročného gymnázia.
  2. akcie organizované Mestskou knižnicou: v apríli Dni Zeme realizované prednáškami spojenými s kvízom.

Účasť školy na separácii odpadu

Naše gymnázium sa v roku 2006 zúčastnilo celomestskej akcie zameranej na separáciu odpadu v spolupráci s firmou HATER a mestom.

Prehĺbenie záujmu o environmentálnu problematiku na danú tému

Vhodnými sú napr. nasledujúce dni:

  • 16. október - Svetový deň výživy,
  • 47. týždeň - Európsky týždeň boja proti drogám,
  • 1. december - Svetový deň AIDS,
  • 22.marec - Svetový deň vody,
  • 1.apríl - Svetový deň vtáctva,
  • 7. apríl - Svetový deň zdravia,
  • 22. apríl - Deň Zeme,
  • 31. máj - Svetový deň tabaku,
  • 1. jún - MDD,
  • 5. jún - Svetový deň životného prostredia,
  • 8.jún - Svetový deň oceánov,
  • 17.júna - Svetový deň boja proti suchu a rozširovaniu púští,
  • 36. jún - Medzinárodný deň proti drogovej závisloti a nedovolenému obchodu s drogami,
  • 16. september - Medzinárodný deň ochrany ozónovej vrstvy,
  • 22.september - Európsky deň bez aút a i.

Gymnázium Ivana Bellu v Handlovej: www.gymnovha.edu.sk
webmaster
posledná aktualizácia 22.9.2006